Rezultate: 1989       Pagini: 199

   71 72 73 74 7576 77 78 79 80 81   
emilia / 18-Aug-2009

Pe drumul de la Oradea spre Cluj-Napoca, in mijlocul satului Gheghie, nu departe de un castel (azi sanatoriu), se afla o biserica de lemn, adusa din satul Luncsoara in anul 1714, asa cum arata pisania de pe peretele vestic, partial acoperita de sipcile de brad ce intaresc tavanul prispei.
Portalul intrarii este ornamentat cu "franghie" si disc solar, iar peretii poarta un brau torsada. Arcaturile prispei sunt prinse de stalpi prin cuie din lemn de tisa, cu capetele mult prelungite inafara.
Ferestrele mici, cate trei pe latura nordica si sudica, sunt prinse intre barnele orizontale ale peretilor.
In interior se intalnesc in mai multe parti, frize ornamentale realizate prin rasucirea unor benzi colorate in rosu, galben, albastru si alb.
Pe peretele vestic al naosului domina scena inaltarii "Sf. Ilie" la cer, in carul sau tras de cai inaripati.
(dupa "Monumente istorice bisericesti din Eparhia Ortodoxa Romana a Oradiei" de Dr. Ioan Godea si Dr. Ioana Cristache-Panait, Oradea - 1978)

 



» Biserica de lemn "Sf. Apostoli Petru şi Pavel" - Str. Principală 66A, sat GHEGHIE; comuna AUŞEU, Bihor
emilia / 18-Aug-2009

Biserica de lemn "Pogorarea Sf. Duh" este o constructie modesta din prima jumatate a secolului al XIX-lea.
Imaginea ei initiala a fost mult modificata prin renovarea ce i s-a facut in anul 1934.
Peretii sunt alcatuiti din barne prinse din loc in loc in stalpi verticali (sistemul paiantei), tencuiti atat in interior cat si in exterior.
Aceasta biserica cu turn cu bulbi, a inlocuit una foarte veche, despre care oamenii satului spun ca ar fi fost construita in 1756.
In interior sunt pictate doar iconostasul si bolta naosului. Pe peretele vestic al naosului se afla inscriptia:"...s-au zugravitu in anul 1870 prin pictorul Emanuel Weiss Antal".    
(dupa "Monumente istorice bisericesti din Eparhia Ortodoxa Romana a Oradiei" de Dr. Ioan Godea si Dr. Ioana Cristache-Panait, Oradea - 1978)

 



» Biserica de lemn "Pogorârea Sf. Duh" - 150, sat DUŞEŞTI; comuna CEICA, Bihor
emilia / 18-Aug-2009

Capela cetatii Calnic este o constructie tip sala, incheiata spre rasarit cu o absida semicirculara, usor decrosata. Accesul se face pe la vest printr-un portal gotic, singurul element de piatra profilata al cladirii. Cateva ferestre de forme diferite se afla pe fatadele de vest, sud si est. In peretele sudic al navei la mica inltime au fost practicate niste deschideri inguste, de tipul meterezelor. Un acoperis unic inveleste intreaga cladire, de la frontonul triunghiular, pana la absida altarului. Interiorul capelei este tavanit. O tribuna de lemn datata 1733 este adosata peretelui vestic, fiind sprijinita de doi stalpi. Parapetul are panouri pictate cu motive florale. Cateva locasuri de grinzi, vizibile pe peretele nordic, indica faptul ca tribuna continua si pe aceasta latura. O deschidere de usa de pe acelasi perete, azi zidita, marcheaza accesul initial la tribuna, care se facea direct din exterior, printr-o scara de lemn. Pe zidul arcului triumfal, in partea sudica, se afla cateva urme de pictura veche.
(dupa "Cetatea Calnic" de Marius Porumb si Ciprian Firea - Editura Academiei Romane 2007)



» Capelă - sat CÂLNIC; comuna CÂLNIC, Alba
emilia / 18-Aug-2009

   Incinta exterioara a cetatii Calnic are un diametru maxim de cca 70 m si o inaltime de cca 3 m. A fost construita in a doua jumatate a secolului al XV-lea, pentru o mai buna aparare, pe vechiul sant al cetatii, care a fost umplut cu pamant, la un nivel mai inalt cu circa 1 m fata de nivelul de calcare. Pentru a contracara impingerile exercitate de masa de pamant, curtina exterioara cu metereze din loc in loc, a fost intarita cu mai multe contraforturi. Datorita aliniamentului avansat al noii incinte a fost necesara construirea barbacanei, dotata cu al doilea turn de poarta. O arcada ce sustinea elevatia unui zid, vizibila din interior, este singura urma a acestui turn ce a disparut. In partea sud-vestica se afla un bastion semicircular.
(dupa "Cetatea Calnic" de Marius Porumb si Ciprian Firea - Editura Academiei Romane 2007)

 



» Incintă fortificată exterioară - sat CÂLNIC; comuna CÂLNIC, Alba
emilia / 18-Aug-2009

   Cetatea Calnic are o incinta fortificata interioara de 7 m inaltime, ce descrie un oval alungit pe dirctia NE-SV, cu diametru maxim de cca 50 m. In partea de nord sunt trei contraforturi masive din beton armat, instalate la lucrarile de restaurare. La interior zidaria prezinta siruri de orificii ce indica traseul vechiului drum de straja si vechile locasuri de fixare ale grinzilor camarilor de pe intreg perimetrul incintei interioare. In prima etapa s-a ridicat turnul portii si turnul de aparare, iar in a doua etapa incinta a fost inaltata cu cca 3,5 m.
   Turnul de aparare din SE are o inaltime de cca 15 m, plan rectangular si forma prismatica. Accesul se face printr-o usa deschisa la etajul intai. La cele doua niveluri superioare turnul pastraza metereze inalte si inguste, iar acoperisul este piramidal. Dupa pierderea rolului militar al cetatii, in acest loc bine aerat si rece, isi pastrau oamenii slanina, de aceea este cunoscut si sub numele de turnul slaninii.
   Cu cei 24 m inaltime, turnul portii reprezinta una din dominantele verticale ale ansamblului. Intrarea in curtea interioara se face pe la parterul acestui turn, acoperit cu o bolta semicilindrica. Accesul in interiorul turnului se face printr-o scara de piatra, sprijinita pe un arc amplu de zidarie care conduce la etajul intai. De aici se urca pana la galeria de aparare de la ultimul etaj, protejata de un acoperis in patru ape, unde se afla patru clopote.
   Barbacana sau coridorul portii, este o constructie de plan rectangular alungit, ce proteja intrarea. Necesitatea ei a aparut dupa ridicarea incintei exterioare, fapt care a lasat poarta initiala retrasa de la noul aliniament. Barbacana avea doua niveluri, separate printr-un planseu de lemn din care au ramas doar grinzile de sustinere. Pe la parter se face accesul propriu-zis in cetate, iar etajul cu numeroase metereze, avea rol de aparare si flancare a incintelor. La etaj se ajungea din turnul portii, printr-o usa azi zidita.
   Camarile cele mai bine pastrate sunt adosate in interiorul zidului nordic, in partea dreapta a turnului portii. Ele sunt functionale si astazi, fiind adapostite sub un acoperis in doua ape ce urmeaza traseul incintei. Spre sud fata de turnul portii camarile sunt ruinate. Constructiile perimetrale aveau trei niveluri: parterul si etajul intai erau divizate in numeroase compartimente de locuit, iar etajul superior, continuu de-a lungul cununii zidului, avea functia de coridor de aparare. La acest nivel erau deschise cele mai multe metereze.
(dupa "Cetatea Calnic" de Marius Porumb si Ciprian Firea - Editura Academiei Romane 2007)



» Incintă fortificată interioară şi încăperi pentru provizii (fragmente) - sat CÂLNIC; comuna CÂLNIC, Alba
emilia / 18-Aug-2009

   Donjonul Siegfried, vestigiu medieval din ansamblul cetatii Calnic, a fost construit in secolul al XIII-lea. De plan dreptunghiular (cca 9 x 13 m), cu ziduri groase de cca 1 m, turnul se ridica pana la 27 m inaltime (20 m zidaria, 7 m acoperisul in patru ape). Este amplasat in jumatatea sudica a incintei, fiind orientat cu latura lunga pe directia NV-SE.
   Parterul este o incapere boltita, turnul avand initial functia de locuinta. Aici se depozitau proviziile familiei nobiliare. Accesul se facea exclusiv printr-o scara practicata in grosimea zidului, care cobora de la primul etaj. Astazi intrarea este directa, din exterior, printr-o poarta deschisa la inceputul secolului XX, in peretele nordic. Poarta este protejata cu o copertina de tigle, sprijinita pe doua picioare masive de zidarie. Pivnita este aerisita printr-o deschidere ingusta practicata in peretele sudic.
   Etajul intai era camera de locuit, dotata cu un semineu ale carui urme sunt vizibile pe zidul vestic. Aceasta sala a fost boltita, dar bolta s-a prabusit, pastrandu-se doar lunetele pe peretii de nord si sud. Incaperea e luminata prin mai multe deschideri ample, care aveau probabil ancadramente de piatra. Astazi s-a pastrat unul singur, spre est, o fereastra bifora cu trafor trilobat. Alte doua ferestre sunt dispuse pe zidul vestic. Ambrazurile foarte incapatoare ale ferestrelor constituiau nise care puteau fi folosite ca loc de sezut. Spre sud se afla o deschidere in a carei grosime converg scara din zid care coboara la pivnita si actualul acces in turn, facut din exterior pe o scara de beton, ce a fost adaugata la restaurare. Inainte de a fi o usa, aici se afla probabil latrina din lemn, iesita in consola, anexa obligatorie pentru turnurile-locuinta medievale.
   Initial singurul acces in donjon se facea tot la nivelul primului etaj, dar printr-o usa in peretele nordic, protejata printr-un sistem defensiv din care au ramas trei orificii pentru grinzi, vizibile din exterior, care indica existenta unei galerii iesite din consola. La aceasta ajungea o scara mobila, iar usa putea fi blocata din interior cu un drug de lemn, fapt dovedit de locasul de glisare pastrat in grosimea zidului.
   In coltul nord-estic al salii de la etajul intai se observa usa scarii care duce la nivelul superior, ce era probabil destinat dormitoarelor. Acesta era intr-o prima faza de constructie, etajul final, deoarece urma cosului de la semineu nu urca mai sus. Ulterior au mai fost adaugate doua etaje despartite de plansee pe grinzi de lemn. Multe din ferestrele initiale, largi, au fost obturate, practicandu-se deschideri inguste, de tip gura de tragere.
   De la nivelul primului etaj si pana la tavanul de sub sarpanta acoperisului, interiorul turnului constituie azi o singura incapere ampla, de cca 15 m inaltime. La diverse inaltimi se pot observa barnele ce sustineau planseele dintre etaje, precum si grinzile din beton armat instalate de restauratori pentru consolidarea turnului. Folosind etajul intai si o subpanta usoara din metal si lemn, in turnul donjon restaurat a fost amenajata o colectie muzeala de arta medievala si populara.
(dupa "Cetatea Calnic" de Marius Porumb si Ciprian Firea - Editura Academiei Romane 2007)



» Donjonul Siegfried - sat CÂLNIC; comuna CÂLNIC, Alba
danarta / 17-Aug-2009

 

Mânăstirea Robaia, un colţ de rai în inima muntelui
 #Anual zeci de mii de credincioşi din toate colţurile ţării vin aici pentru a se ruga
 Într-o epocă marcată de viteză, de comprimarea vitezelor sau de a socoti totul în bani, pentru argeşeni încă mai există modalităţi de relaxare şi de petrecere a timpului liber aproape de casă şi cu bani puţini. Spre exemplu pelerinajele reprezintă un răgaz de reîmprospătare şi regenerare spirituală. La mănâstire turiştii pot lăsa în urmă grijile cotidiene şi se pot bucura de peisajele desprinse parcă dintr-un colţ de rai. Mânăstirea Robaia, aflată în comuna Muşăteşti, la 25 kilometri de Curtea de Argeş primeşte anual zeci de mii de turişti care vin aici să îşi găsească liniştea sufletească. Mânăstirea a fost atestată documentar încă din secolul al XIV-lea, iar numele de Robaia provine de la un atac al turcilor care au intrat în această biserică şi au luat oamenii robi în noaptea de inviere. Mânăstirea Robaia a fost locul de refugiu al Sfântului Cuvios Mărturisitor Sofronie de la Cioara, care a trăit între anii 1764 şi 1766. Mânăstirea a fost un refugiu pentru pictorul Parvu Mutu, care şi-a petrecut aici ultimii ani din viaţă. La început mânăstirea a fost construită din lemn de banul Armega, după care a fost refăcută din piatră de Sava Sovarul sau Sufărul, între anii 1642-1644.
#Cea mai frumoasă pictură din Muntenia.
Mânăstirea Robaia este refăcută între anii 1843-1868 de către Teodosie, Visarion şi Naum monahul. Deasemenea au mai avut loc câteva renovări şi refacere a picturii, care rămâne una dintre cele mai frumoase picturi din Muntenia. Biserica este repictată în anii 1848, 1901 şi 1951. Lăcaşul de cult poartă hramul Sfântului mare mucenic Gheorghe. Aşezământul a rezistat atâta timp datorită episcopului cărturar Iosif I al Argeşului cât şi a stareţilor obştii şi a arhiereului Nichita Duma, care au consolidat-o, i-au adaugat pridvorul în anul 1857 şi au înzestrat-o cu chilii, clopotniţă, în 1857 şi stareţie în 1935.
#Mânăstirea adăposteşte 34 de maici
O biserică, câteva chilii, o clopotniţă şi un agheazmatar sunt astăzi atracţia pelerinilor. Lăcaşul de cult, chiliile şi anexele sunt legate între ele de alei mărginite de foarte multe flori atent îngrijite. Aici există şi o gospodărie anexă cu multe păsări de curte, vaci şi o grădină de legume îngrijită cu multă dăruire de măicuţe. La Mânăstirea Robaia trăiesc 34 de călugăriţe venite din toate colţurile ţării, conduse de Maica Stareţă Petronia Dobrescu. Aici se săvârşesc  zilnic Sfânta Liturghie, ceasurile, acatistele şi vecerniile. Această oază de linişte şi reculegere o puteţi găsi la doar şase kilometri de la drumul judeţean Curtea de Argeş - Câmpulung. Aici liniştea este tulburată doar de cântecul păsărelelor, de vuietul vântului printre frunzele copacilor, de susurul râului, de clopotele bisericii şi de rugăciunile credincioşilor. Orice cuvânt în plus este de prisos.


» Schitul Robaia - sat ROBAIA; comuna MUŞĂTEŞTI, Arges
danarta / 17-Aug-2009

„Biserica cu Moartea”, biserică blestemată!
# Cei care încearcă să şteargă pictura cere o reprezintă pe Doamna cu Coasa sunt sortiţi pierii

Dacă spui Biserica, te gândeşti la sfinţi pictaţi, la scene biblice şi te cuprinde o stare evlavioasă. Ei, bine, când spui Biserica din Moşoaia parcă te cuprind fiorii, şi asta pentru că nu-ţi pot veni în minte decât picturile mai puţin obişnuite de pe ziduri. Este vorba de “Biserica cu Moartea” şi asta pentru că pe unul dintre ziduri în exterior se înfăţişează îngerul morţii. Practic, aceasta este pictată şi se afla pe ziduri de sute de ani. Chiar dacă au fost persoane care au încercat să şteargă picturile, „curajoşii“ au avut mult de suferit, iar legendele spun că au fost oameni care chiar au decedat. Sunt credincioşi care cunosc aceste legende şi se tem chiar să vorbească de frică să nu-i lovească vreun blestem.
 „Biserica cu Moartea“
La nici 10 kilometri de Piteşti se afla comună Moşoaia. În această comună este un sătuc, Ciocănăi, a cărui biserica este de-a dreptul înspăimântătoare. Cum cobori spre satul Ciocănăi, într-o vale se afla un lăcaş de cult ce poarta Hramul Sf. Nicolae şi Adormirea Maicii Domnului. Majoritatea argeşenilor o cunosc însă sub denumirea de „Biserica cu Moartea“, şi asta pentru că pe zidul care se vede de la stradă se afla o pictură care întruchipează Moartea, un inger şi un diavol. Este singura pictura de pe biserica. “Această biserică a fost ridicată în 1840 şi este un monument istoric. Trebuie menţinută aşa cum este şi un trebuie modificat nimic din aspectul ei. Sunt mulţi vizitatori care vor să vadă pictura din exteriorul bisericii. Multora dintre ei li se face frică, dar acesta este un semn lăsat de la Dumnezeu şi un avem de ce ne teme. Se zice că prin această pictură ni se reaminteşte că nu suntem nemuritori”, ne-a povestit Mihai Ghiţă, unul dintre oamenii care timp de câţiva ani a slujit la acest lăcaş sfânt.
A vrut să şteargă „Moartea“ şi a murit
Oamenii din Satul Ciocănăi se feresc însă să vorbească de „Biserica cu Moartea“. Unii dintre ei ştiu doar că un de mult timp unul dintre localnici a vrut să şteargă “Moartea” dar la doar două zile acesta a şi murit. “Acum câţiva ani un vecin de al meu, Ilie Catrina, a plecat noaptea de acasă cu gândul să şteargă pictura de pe zidul bisericii. A ajuns lângă ea şi a spoit-o cu alt văr să nu se mai vadă nimic. Noi îl ştiam un om sănătos fără probleme de sănătate, dar la nici două zile de la fapta sa a murit. Majoritatea oamenilor credem că motivul pentru care s-a prăpădit a fost chiar ce spune legenda, adică, cei care încearcă să şteargă “Moartea” îşi vor pierde viaţa la scurt timp. Şi preotul din acea vreme credea la fel şi spunea că nu ar fi trebuit să facă aşa ceva că acela este un lucru sfânt. Acum fiecare om care ştie istoria bisericii crede ce vrea”, îşi amintea Mihai Ghiţă. 
Desenul nu poate fi şters
“Biserica cu Moartea“ este monument istoric şi datează încă din 1840. Acum, se afla în plin proces de renovare, dar cu toate acestea, în fiecare duminică şi la sărbătorile religioase, se ţin slujbe în lăcaşul de cult. Clădirea va fi restaurată peste tot, iar un singur pictor încearcă să refacă pictura cu Moartea chiar pe unde a fost făcută prima dată. De altfel, bătrânii din sat spun că nimeni nu are curajul să atingă pictura, iar cei care vor să o fotografieze trebuie să aibă mare credinţă în Dumnezeu, altfel poza va ieşi alb-negru, şi nu în culori, aşa cum ar trebui. Sătenii spun că foarte mulţi turişti au vrut să o fotografieze, dar la foarte puţini desenul a ieşit în culori, exact aşa cum este pictat pe zidul estic al bisericii. „Această biserică are într-adevăr o legendă mai mult sau mai puţin veridică, dar ca oricare legenda cred că are şi un sâmbure de adevăr. Legenda spune că desenul acela cu Moartea nu poate fi şters. După cum am spus au fost oameni care au încercat. În ultima perioadă nu a mai făcut nimeni un act de vitejie să şteargă desenul şi asta pentru că celor mai mulţi le este frică să un păţească ce a păţit şi Ilie Catrina”, completează Mihai Ghiţă. Cu toate aceste legende şi zvonuri, argeşenii s-au obişnuit, iar acum teama a fost înlocuită de curiozitate, de aceea tot mai mulţi turişti vin să vadă celebrele picturi de pe zidurile bisericilor.


» Biserica "Sf. Nicolae" - sat CIOCĂNĂI; comuna MOŞOAIA, Arges
danarta / 17-Aug-2009
Problemele pe care cetatea cunoscuta sub numele de Oratia le-a pus cercetatorilor sunt variate, iar rezolvarea lor este de o importanta majora in aprecierea rolului fortificatiei pe parcursul perioadei de folosinta. I. Puscariu, A. Lapedatu si G. Treiber au incercat a atribui ridicarea cetatii cavalerilor teutoni, ultimul dintre cei mentionati invocand in sprijinul acestei ipoteze tehnica de constructie, caracteristicile turnului (deschis catre interior), denumirea de Dealul Sasului a culmii la capatul careia se afla cetatea, precum si importanta deosebita pe care o avea drumul catre Campulung din punctul de vedere al colonistilor sasi.
V. Vatasianu va sublinia ca nu pot servi argumentarii nici elementele de planimetrie ori cele tipologice, si nici "pretinsul caracter teuton al colonizarii sasesti la Campulung". Ulterior A. Lapedatu a avansat propunerea de a identifica Oratia cu cetatea Dambovita din documente. La aceasta parere au subscris si o parte dintre arheologii care au cercetat situl in anii 1968-1970.
Gh. I. Cantacuzino a enumerat motivele pentru care o asemenea identitate nu este posibila , aderand la parerea conform careia cetatea Dambovita ar trebui identificata mai curand cu fortificatia de la Cetateni . in fine, o ultima opinie este cea care plaseaza cetatea Piatra Craiului (Kiralko) in acest loc . Argumentatia pe care o dezvolta Gh. I. Cantacuzino, legata atat de mentiunile documentare cat si de pozitia propriu zisa, este suficient de convingatoare . Ca un argument suplimentar aducea marturia lui Fr. Sulzer din 1781 in care este clar identificata cetatea Piatra Craiului cu Oratia.
Data la care este construita Oratia ne este in continuare necunoscuta. Bazandu-ne insa atat pe materialul arheologic gasit cat si pe documente si contextul istoric, putem incadra ridicarea cetatii in a doua jumatate a secolului al XIV-lea. W. Horwath a presupus ca ea fusese vama a Transilvaniei, iar o data cu trecerea cetatii in proprietatea Tarii Romanesti, Ludovic al V-lea ar fi pus sa fie ridicat Branul. Opinia nu este totusi conforma cu caracterul materialului arheologic descoperit, caracteristic pentru Cetateni, Curtea de Arges si Poenari, de asemenea parand mai normal ca ridicarea Branului sa fi fost determinata de edificarea de catre domnii transalpini a unei cetati (Oratia). De altfel ni se pare improbabil ca regii Ungariei sa fi dispus construirea unei vami care sa se afle dincolo de teritoriul stapanit de acestia.
In 1368 vama Tarii Romanesti se lua la Longo Campo vel juxta , ceea ce ar putea insemna ca la aceasta data teritoriul pe care se va afla Oratia nu era in stapanirea domnilor munteni. Acceptand acestea ar insemna ca plasam data construirii ei intre 1368 cel devreme si 1377. La sfarsitul anului 1377 vama se mutase deja langa Rucar ceea ce ar indica faptul ca lucrarile erau gata si cetatea putea fi data in folosinta. Din socotelile Brasovului din prima jumatate a secolului XVI deducem ca Oratia se afla sub jurisdictia orasului, acelasi lucru fiind evidentiat de o scrisoare mai timpurie a lui Radu cel Mare, din jurul lui 1496, in care cere judelui Brasovului si celor 12 pargari sa nu-i pedepseasca niste oameni care stricasera Podurile de la Oratii.
Cetatea strajuia drumul ce lega Campulungul de Brasov, aflandu-se la extremitatea vestica a Dealului Sasului. Drumul trecea pe sub cetate, ocolind-o pe la NV si V, fiind partial sapat in stanca datorita ingustimii vaii Dambovitei pe aceasta portiune. La N si la S panta este destul de accentuata iar la V si NV peretii stancii sunt abrupti. in partea de S si la E, pe directia de acces dispre coama dealului, se afla sapat un sant lat de 10 m si adanc de 4 m. La sapaturile din 1905 s-a constatat existenta unui zid lung de aproximativ 15 m ce bara partea sudica. Cetatea este restransa ca intindere, latimea ei nedepasind 20 m. in interior, pe latura vestica, unde nu se pastreaza urmele vreunui zid, se afla o platforma lata de 7-8 m si inalta de 2 m, avand motive sa credem ca in partea sudica s-au efectuat nivelari cu piatra sparta marunt si cu pamant. Fundatiile curtinelor sunt ridicate direct pe stanca, fiind mai late decat zidul propriu-zis, care are grosimea de aproximativ 2 m si este construit din piatra mijlocie sumar cioplita si dispusa neregulat. Pentru stabilizare si coeziune s-au folosit pietre mici. Emplectonul a fost realizat din piatra marunta legata cu mortar. in 1905 s-au observat urme ce ar indica extragerea pietrei folosita pentru constructie chiar din stanca pe care se afla cetatea si s-a apreciat inaltimea zidurilor la aproximativ 7 m. La NE se afla un turn circular deschis catre interior, asupra caruia nu s-au facut nici un fel de precizari. Portiunea sud-estica a incintei a fost singura ocupata de constructiile dependinte, cladite exclusiv din lemn dupa cum atesta urmele carbonizate si cenusa descoperite acolo. Concluzia evidenta este ca cetatea si-a incetat existenta ca urmare a unor distrugeri violente. Artefactele descoperite in 1905 nu au fost inventariate si nici studiate temeinic, insa campania din 1968-1970 a scos la lumina suficiente asemenea dovezi pentru a sustine datarea ei in a doua jumatate a secolului al XIV-lea, unele elemente atestand folosirea ei si in secolul al XVI-lea. De asemenea, s-a constatat lipsa unor materiale anterioare celei de a doua jumatati a secolului al XIV-lea.
Intrarea se afla pe latura sudica, la inaltimea de 1 m fata de stanca, si are deschiderea de 2 m. Pe aceasta portiune zidul de incinta este mai gros cu 0.80 m. La o data necunoscuta intrarea a fost astupata. in interior, in partea de NE, se gaseste cisterna, circulara si cu o adancime de 5.35 m si o latime de 3.40 m. Aceasta este captusita cu piatra nisipoasa, iar sub acest placaj, pe fundul cisternei, se gaseste un strat de lut pentru impermeabilizare. Deschiderea este mai ingusta si la inceputul secolului trecut se puteau identifica oarecare amenajari pentru colectarea apelor pluviale. in trecerea sa pe aici in 1595, Filippo Pigafetta observa cetatea Piatra Craiului descriind-o ca fiind un "mic castel" care are artilerie. Aceasta precizare ne face sa credem ca platforma din partea vestica ar fi servit acestui scop, iar ca pentru acoperirea celorlalte laturi s-ar fi folosit chiar grosimea zidurilor. El mai mentioneaza ca "...drumul este sapat la dreapta intr-o stanca inalta si dreapta, asa ca tunurile si carele trebuie ridicate in sus cu scripetele iar la scoborare lasate in jos cu funiile". Gh. I. Cantacuzino observa ca probabil unele orificii in stanca, "vizibile si astazi", ar fi folosit pentru amenajarea unor astfel de scripeti. S-a presupus ca una dintre notele lui Lescalopier (1574) s-ar putea referi la Oratia, caz in care mentiunea ca garnizoana formata doar din cativa oameni, ar sta "intr-un turn in care patrund folosind o scara lunga pe care o trag apoi dupa ei" nu trebuie luata mot-a-mot, ci trebuie inteles ori ca resedinta propriu-zisa se afla in turnul nord-estic, in care astfel accesul s-ar face pe la un etaj superior (ceea ce ar atesta inaltimea minima a acestuia), ori ca intreaga fortificatie este numita ''turn'', accesul cu ajutorul scarii ''portabile'' facandu-se dinspre drum. Aceasta ultima interpretare nu ar dovedi sub nici o forma desfiintarea intrarii de pe latura sudica, care va ramane principala pana la astuparea ei.
Tipologic, Oratia corespunde mai curand fortificatiilor de mici dimensiuni al caror rol era de a strajui cai de acces sau puncte strategice importante, decat cetatilor propriu-zise care reprezentau ele insele, de cele mai multe ori, un astfel de punct strategic. in ceea ce priveste planul pot fi facute, cu rezerva ca aceasta rezolvare este in fapt o evolutie de la tipul cu o incinta circulara si turn central la cel cu incinta circulara si turn pe traseul curtinei, analogii cu cetatile Gradet si Drobeta, Hrastovlje din Slovenia doar in ceea ce priveste existenta unui singur turn circular, Checiny si Petrc.
 
 
Copyright(c) Valentin Salageanu 2006 - www.patzinakia.com


» Cetatea Oratea - "Dealul Sasului" 1,5 km N de sat, la E de şoseaua Câmpulung- Braşov, sat PODU DÂMBOVIŢEI; comuna DÂMBOVICIOARA, Arges
L.S. / 17-Aug-2009

Biserica Izvorul Tămăduirii de la „CIŞMEAUA MAVROGHENI” 

Hram: Izvorul Tămăduirii

Biserica Izvorul Tămăduirii sau Mânăstirea de la Cişmeaua Mavrogheni a fost construită la 1786 de Nicolae Petru Mavrogheni voievod şi soţia sa Maria Doamna,  ca mulţumire pentru vindecarea de o boală incurabilă a fiicei acestora. După 1864, lăcaşul a slujit şi pentru cartier.

Fiind deteriorată, la 1794, a fost reparată de domnitorul Alexandru Moruzzi. În urma cutremurului din 1838 a fost reparată în 1847, suprimându-se turla de pe pronaos, adăugându-se un pridvor –ce a fost înlocuit în 1947 cu cel de astăzi. Reparaţii radicale s-au efectuat în 1890, apoi în 1902, în 1941 după cutremurul din 1940 când s-a dărâmat şi clopotniţa de la stradă,  apoi în 1945 după bombardamentele din 1944.

În 1973, biserica a fost repictată de maestrul Costin Ioanid. Seismul din 1977 a afectat deasemeni acest monument, după care a fost reparat.

Planul (22 x 9 – 18 m) este triconc, dar de o conformare mai specială: cu abside ample, de formă dreptunghiulară la exterior, semicirculare în interior. Absida altarului este mult alungită. O turlă octogonală se ridică peste naos. Pronaosul este acoperit cu un plafon plan racordat curbat pe trei laturi. Intrarea se face printr-un mic pridvor cu o arcadă sprijinită pe două coloane cu capiteluri decorate floral.

Tâmpla din zid de 80 cm grosime, cu icoane pictate în stil baroc şi influenţe orientale, ornamentată cu reliefuri în stuc vegetale şi zoomorfe, specifice sec. XVIII, a fost restaurată în 1977 de către pictorul N. Sava. Pictura interioară se remarcă prin prezentarea zodiacului pe planşeul cafasului.

Faţadele au o decoraţie simplă, cu o cornişă profilată şi un rând de denticuli. Ferestrele sunt de dimensiuni mari, terminate semicircular.

La intrarea în curtea bisericii s-a realizat în 1997 un nou turn clopotniţă după proiectul  arhitecţilor Marius Marcu Lapadat şi Horia Gavriş. Este o construcţie cu elemente neoromâneşti realizată cu tehnici şi materiale contemporane, pe o compoziţie inspirată de arhitectura tradiţională.

În preajma bisericii există mormintele: Ion Heliade Rădulescu, Principesa Zoe Bagration-Văcărescu, familia Filipescu (care a dat numele cartierului), Prinţul Constantin Mihail Şuţu şi soţia sa, dar şi al artistului pictor Horia Bernea.

Arh. Lucia Stoica

Extras din: „Enciclopedia Lăcaşurilor de Cult din Bucureşti”Vol.1, de Lucia Stoica şi Neculai Ionescu-Ghinea,  2005, Ed. Universalia



» Biserica "Izvorul Tămăduirii" - Mavrogheni - Str. Monetăriei 4 sector 1, municipiul BUCUREŞTI, Bucuresti
   71 72 73 74 7576 77 78 79 80 81