Rezultate: 1989       Pagini: 199

   20 21 22 23 2425 26 27 28 29 30   
emilia / 10-Feb-2010

Biserica din Ciovarnasani, cu hramul "Inaltarea Domnului" si "Intrarea in Biserica", are urmatoarea pisanie pictata cu caractere latine deasupra usii de intrare: "Aceasta sfanta biserica cu hramul Intrarea in biserica, ziditu-s-a la anul 1837 pe vechile ziduri ale unei alte biserici zidita la anul 1634 de Lupu Buliga Mehedinteanu, fost capitan in armata lui Matei Basarab, fratele Mariei Dranoaia din Ciovarnasani, ridicata fiind de sctitorii Samboteni: medelnicerul Iancu Samboteanu, Uta Samboteanka, fiica paharnicului Constantin Almajanu, Polixenia fiica lui Iancu Samboteanu, paharnicul Constantin cu Sultana Almajanu, fiica vornicului K.Kaliarh si Ioan cu Nasta Draghici mazili. S-a reparat radical in anul mantuirii 1935, adaugandu-i-se hramul Inaltarea Domnului serbat insa de multa vreme de parohieni, in zilele I.P.S.D.D. Vartolomeiu episcop al Ramnicului Noului Severin, acoperindu-se cu tabla donata de Dl. Richard Franasovici ministru si ing. N. Missir, prefect Iulian Predescu dand ajutoare, prtoierei fiind Const. Popescu, Traian si P. Cernaianu, preot paroh Grigore Calianu, contribuind obstea Ciovarnasani, ostenindu-se cu osebire V. Stoian, M. Frangulea, I. Tiu primar si epitropii Ion G. Cojocaru, Gr. I. Istrate si Ioan I. Genescu". Evident aceasta pisanie a fost scrisa in 1935. Ea o copia pe cea disparuta din 1837, care la randul sau transcrisese datele din pisania bisericii din secolul al XVII-lea. O alta restaurare a avut loc in 1960, realizata din initiativa locuitorilor si a Mitropoliei Olteniei. Planul este dreptunghiular, cu absida decrosata poligonala, cu cinci laturi. Deasupra naosului se ridica o calota pe pandativi. Spatiul vestic al pronaosului prezinta o configuratiei neobisnuita: un coridor flancat spre sud de o mica incapere-depozit, iar spre nord de o alta incapere cu scara de acces la turnul-clopotnita, turn care nu mai exista de mult. La restaurarea din 1935 el a fost inlocuit cu o clopotnita hibrida din lemn si tabla. Pictura interioara, din 1847, prezinta un tablou votiv dezvoltat, cuprinzand persoanele mentionate in pisania transcrisa in 1935, imbracate in haine de epoca.  

(dupa "Repertoriul Arhitecturii in Tara Romaneasca 1600-1680" de Tereza Sinigalia, Editura Vremea - Bucuresti 2004)



» Biserica "Înălţarea Domnului" şi "Intrarea în Biserică" - În centrul satului, sat CIOVÂRNĂŞANI; comuna ŞIŞEŞTI, Mehedinti
emilia / 10-Feb-2010

Pe latura de sud a incintei manastirii Gura Motrului se afla staretia, o constructie lunga, ridicata in 1652-1653 din caramida ingusta cu mortar de var. Volumul originar al cladirii, mult mai scurt si cu invelitoare de sita, se limita la pivnite si una sau doua camere la parter. In decursul timpului s-a extins pe toata latura de sud a incintei, incaperile fiind total transformate. Pivnita mare este impartita in doua nave paralele, fiecare boltita in semicilindru. La o data necunoscuta, boltile au fost consolidate printr-un stalp suplimentar de zidarie. Restul incaperilor sunt tavanite, cu grinzi infundate, tencuite. Pe latura dinspre curte se afla un foisor decrosat, cu arcade trilobate la nivelul superior, astazi astupate.

(dupa "Repertoriul Arhitecturii in Tara Romaneasca 1600-1680" de Tereza Sinigalia, Editura Vremea - Bucuresti 2004)



» Stăreţie - sat GURA MOTRULUI; comuna BUTOIEŞTI, Mehedinti
emilia / 10-Feb-2010

Incinta manastirii Gura Motrului, ridicata in 1653, este dreptunghiulara, cu ziduri foarte inalte, intarite cu contraforturi, avand spre mijlocul laturii de vest puternicul turn-clopotnita ce a servit pentru aparare in vremea miscarii revolutionare a lui Tudor Vladimirescu.

(dupa "Repertoriul Arhitecturii in Tara Romaneasca 1600-1680" de Tereza Sinigalia, Editura Vremea - Bucuresti 2004)



» Zid de incintă - sat GURA MOTRULUI; comuna BUTOIEŞTI, Mehedinti
emilia / 10-Feb-2010

Din ansamblul originar, din secolul al XVII-lea, al manastirii "Schitul Topolnita" nu se mai pastreaza decat turnul clopotnita al incintei. Restul constructiilor, chiliile si anexele gospodaresti, sunt din secolul XX . De plan patrat, turnul se ridica pe trei niveluri: cel de intrare, cu poarta, unul median, cu o incapere folosita pentru adapost si aparare, prevazuta cu ferestre de tragere, si camera clopotelor, cu cate o larga deschidere de sunet pe fiecare latura.

(dupa "Repertoriul Arhitecturii in Tara Romaneasca 1600-1680" de Tereza Sinigalia, Editura Vremea - Bucuresti 2004)



» Turn clopotniţă - la capătul satului, sat SCHITU TOPOLNIŢEI; comuna IZVORU BÂRZII, Mehedinti
L.S. / 10-Feb-2010

Biserica „KRETZULESCU” - ADORMIREA MAICII DOMNULUI

Hramuri: Adormirea Maicii Domnului,  Sfinţii Arhangheli

Este zidită la 1722, în locul unei biserici mai vechi de lemn din secolul al XVII-lea, de către Iordache Kretzulescu, mare vornic şi soţia sa Safta Brâncoveanu, fiica Domnitorului. Biserica a fost  înconjurată de case şi prăvălii ce formau Hanul Kretzulescu, clădiri  dărâmate în 1939, pentru a lărgi spaţiul în jurul Palatului Regal, învecinat. Cutremurul din 1838 i-a stricat bolţile şi un turn. Restaurarea  s-a făcut în  1859, în stil neoclasic, cu o turlă din lemn acoperită cu tablă, pridvorul închis, iar pictura a fost refăcută de Gh. Tattarescu. În pridvor, pictura a rămas atunci, cea originală de factură brâncovenească.

A fost restaurată în 1935, de către Comisia Monumentelor Istorice prin arhitecţii Ştefan Balş şi Em. Miclescu, când s-a adus la forma iniţială, păstrată până astăzi. Aspectul neoclasic şi tencuiala exterioară a fost îndepărtată,  punându-se în valoare plastica monumentului. Pictura în ulei -refăcută de Gh. Tattarescu la 1859- a fost îndepărtată cu excepţia portretelor ctitorilor, scoţându-se la iveală fresca în spirit bizantin din anul 1722.

În perioada comunismului ateu, pe la 1960, în timpul sistematizării ansamblului din spatele Palatului, se preconiza şi dărâmarea bisericii Kretzulescu. A fost salvată însă, datorită strădaniilor unor arhitecţi care au pledat pentru menţinerea acestui monument. După cutremurul din 1977 şi apoi după evenimentele din decembrie 1989 desfăşurate  în jurul monumentului, s-a efectuat o nouă restaurare la exterior şi interior. Începute din 1996 şi continuate prin recondiţionarea picturii interioare, până în 2003, lucrările s-au putut realiza prin grija preotului paroh Vasile Răduică.

Biserica are un plan bine proporţionat, triconc (26,37 x 10,60 m), cu o turlă pe naos şi un turn-clopotniţă peste pronaos, la care se ajunge pe scara din turnuleţul adosat faţadei nordice. Are un pridvor larg, cu cinci arcade în plin cintru pe faţada de vest şi câte două arcade laterale, sprijinite pe stâlpi din piatră, rezemaţi pe parapet înalt şi un soclu profilat. Pronaosul supralărgit este acoperit cu o calotă sferică şi este despărţit de naos prin trei arcade pe stâlpi din piatră. Turlele, de dimensiuni asemănătoare, au câte 8 ferestre înguste, înconjurate de arcade în retragere, unele fiind zimţate. Ele sunt încoronate de acoperişul cu streaşina largă, protejat cu olane, ca şi învelitoarea întregului edificiu.  Decoraţia exterioară este din cărămidă aparentă. Un brâu lat, din piatră sculptat cu înflorituri, specific artei brâncoveneşti, desparte faţadele în două registre de înălţimi apropiate. Registrul inferior este tratat cu panouri dreptunghiulare, încadrate de ciubuce duble, unele încadrând ferestrele cu ancadramente din piatră; registrul superior are panouri înguste, mărginite de ciubuce simple, terminate cu arce frânte, împletite. 

Arh. L.Stoica

Extras din Lucia Stoica si Neculai Ionescu-Ghinea_”Enciclopedia Lăcaşurilor de Cult din Bucureşti” – Vol.1, 2005, Ed. Universalia 



» Biserica "Adormirea Maicii Domnului" - Kreţulescu - Calea Victoriei 47 sector 1, municipiul BUCUREŞTI, Bucuresti
emilia / 09-Feb-2010

Incinta manastirii Strehaia are un plan neregulat. Daca trei dintre laturi se intalnesc in doua unghiuri drepte, datorita caderii nivelului la cea de a patra , aceasta se frange cam la o treime din lungime, cele doua treimi cu un traseu oblic fiind intarite cu patru contraforti spre exterior. Zidurile inalte de cca 5 m, au fost construite din caramida, in unele zone aparand insa si sistemul pietrelor incastrate in casete. Cele doua turnuri de pe latura opusa celei cu foisor, s-au pastrat numai la nivelul fundatiilor. Pe trei dintre laturile incintei se mai pastreaza si fundatiile chiliilor si cateva nise cu scop practic, realizate in zidul de incinta, caruia ii erau adosate incaperile.

(dupa "Repertoriul Arhitecturii in Tara Romaneasca 1600-1680" de Tereza Sinigalia, Editura Vremea - Bucuresti 2004)



» Zid de incintă - în centrul oraşului, lângă piaţă, oraş STREHAIA, Mehedinti
emilia / 09-Feb-2010

Turnul -clopotnita de la intrarea manastirii Strehaia a fost construit in acelasi an 1645, cu restul ansamblului de Matei Basarab. In descrierea sa din 1653 Paul de Alep remarca:  "Deasupra portii manastirii se afla clopotnita, foarte inalta, cladita maret, avantat. Portile sunt de fier si sunt noi". Turnul avea un evident rol strategic fiind prevazut cu deschideri defensive pe toate laturile. Este decorat cu registre de arcaturi si firide si cu muluri ce par mai fine decat cele ale bisericii.

(dupa "Repertoriul Arhitecturii in Tara Romaneasca 1600-1680" de Tereza Sinigalia, Editura Vremea - Bucuresti 2004)



» Turn clopotniţă - în centrul oraşului, lângă piaţă, oraş STREHAIA, Mehedinti
emilia / 09-Feb-2010

Biserica "Sf. Treime" are pe fatada principala o pisanie cioplita in piatra, care ii numeste drept ctitori pe Matei Basarab si pe sotia sa Elina si da ca an al ctitoririi 1645. In decursul timpului, monumentul nu a suferit modificari esentiale. Cea mai importanta a fost adaugarea unui pridvor deschis in 1693, cu aceasta ocazie refacandu-se si modenatura fatadei de nord-vest pentru a se picta "Judecata de apoi". Biserica este ridicata pe un plan dreptunghiular cu o absida cu cinci laturi inegale, decrosata, orientata SE - NV. Intre naosul boltit cu o calota sferica si pronaos, se afla un zid masiv, strapuns de o usa cu ancadrament de piatra, cu arc in acolada simpla. Intrarea dinspre exterior este mai bogat profilata, cu deschidere in acolada festonata, cu varful foarte ascutit. Compartimentul vestic al naosului prezinta o particularitate foarte rar intalnita in Tara Romaneasca, tribuna iesita din consola pe peretele de NV, care comunica direct cu palatul, prin intermediul unui culoar boltit si al unei pasarele de lemn. Spre naos, tribuna este deschisa printr-un arc in semicerc si are o bolta in semicalota. Pe latura nordica a bisericii este adosat turnuletul de scara pentru camera clopotelor, cu acces din pronaos. Decoratia exterioara, pusa in valoare cu ocazia restaurarilor din 1960-1970, este formata dintr-un brau lat din caramizi puse in unghi, ce imparte fatadele in doua registre, cel inferior decorat cu panouri dreptunghiulare si cel superior cu panouri cu arc in plin centru. Ele sunt delimitate de toruri duble din caramida special profilata. Decorul pictat cu culoare rosie pe tencuiala alba, acoperit intre timp de zugraveli repetate, a fost scos la lumina. El prezinta numeroase elemente geometrice, vegetale si zoomorfe. In apropierea turnuletului de scara, se afla semnatura mesterului Stan. Pictura interioara datand din vremea lui Matei Basarab, a fost acoperita cu un strat nou in 1826. O piesa de mare interes este usa pronaosului, realizata de "Giura mester". Suprafata blatului din lemn de tei este impartita in 12 panouri patrate, impodobite cu decor floral.

(dupa "Repertoriul Arhitecturii in Tara Romaneasca 1600-1680" de Tereza Sinigalia, Editura Vremea - Bucuresti 2004)



» Biserica "Sf. Treime" - în centrul oraşului, lângă piaţă, oraş STREHAIA, Mehedinti
emilia / 09-Feb-2010

In 1645 Matei Basarab a transformat casele boierilor Craiovesti construite in Strehaia pe la inceputul secolului al XVI-lea, intr-un palat domnesc. Prima atestare documentara apare in 1653 la Paul de Alep, care descrie admirativ "palatul personal" al lui Matei Basarab, ce urma sa apartina unei manastiri, caci fortificatiile sale nu erau acceptate de turci pentru un ansamblu civil. Plasat in mijlocul incintei inconjurate de zidul de "cetate" si foarte aproape de biserica construita in 1645, care din pricina vecinatatii lui are altarul orientat spre sud-est, palatul impresioneaza si astazi prin dimensiuni (27,4 m x 11, 6 m). Ceea ce se pastreaza este pivnita mult adancita si spatiul de acces la ea. Pivnita are un plan dreptunghiular regulat, cu interiorul impartit in doua nave lungi, prin intermediul a cinci stalpi uniti prin arcade semicirculare. Pe latura de nord-vest este un corp divizat printr-un zid median in doua zone, prima pentru accesul la pivnita, partea din stanga adapostind scara ce ducea la parterul inalt.

(dupa "Repertoriul Arhitecturii in Tara Romaneasca 1600-1680" de Tereza Sinigalia, Editura Vremea - Bucuresti 2004)



» Beciurile palatului domnesc - în centrul oraşului, lângă piaţă, oraş STREHAIA, Mehedinti
emilia / 09-Feb-2010

In anul 1645 Matei Basarab ridica in Strehaia, alaturi de casele ce apartinusera boierilor Craiovesti, o biserica de curte, cu hramul "Sf. Treime". El amplifica si probabil decoreaza somptuos casele vechi, devenite un adevarat palat, asa cum il vedea Paul de Alep in 1653, cel care ne va da si prima descriere. Matei Basarab insusi a transformat ansamblul fortificat, care aparea in ochii turcilor ca o cetate, intr-o manastire compusa din: casa sau palatul devenit staretie, biserica, turnul-clopotnita al incintei, folosit si ca turn de poarta, turnul cu fantana si foisor, zidul de incinta intarit cu turnurile sale si chiliile. La inceputul anului 1672, Grigore Ghica intemeiaza aici cea de a treia Episcopie a Tarii Romanesti. Dupa secularizarea averilor manastiresti, biserica serveste parohiei, iar cladirile monahale se ruineaza. In 1884, fostul palat este demolat, iar materialele folosite pentru construirea caselor din zona. Restaurat in anii 1965-1970, ansamblul redevine manastire dupa 1990.

(dupa "Repertoriul Arhitecturii in Tara Romaneasca 1600-1680" de Tereza Sinigalia, Editura Vremea - Bucuresti 2004)



» Mănăstirea Strehaia - în centrul oraşului, lângă piaţă, oraş STREHAIA, Mehedinti
   20 21 22 23 2425 26 27 28 29 30