Rezultate: 1989       Pagini: 199

   12 13 14 15 1617 18 19 20 21 22   
cozancea / 22-Jul-2010

 

In codrii seculari ai Cozancei, numiti de catre localnici si ,,Pustiul Cozancei” , la o distant de sapte km de DN 28D, care face legatura intre Botosani si Todireni se afla o ,,poarta catre cer” numita Manastirea Cozancea.
In 1937, se spunea: ,,Schitul Cozancea din orice directive ai merge la el, nu se poate vedea pan ace nu te apropii la o distnanta de cel putin 500 de metrii, iar in timpurile din urma cand padurile nu erau taiate, nu se putea vedea schitul pa a ce nu intri pe poarta. Ce loc tainic! Ce bine au stiut parintii nostrii a alege locurile cele mai tainice pentru renastere sufleteasca!”
     In ceea ce priveste intemeierea manastirii exista mai multe marturii. Cel mai vechi izvor este ,,Memoriu “ redactat in schitul Cozancea la 15 martie 1876, de catre protoereul Constantin Lazarescu impreuna cu nacealnicul (egumenul) schitului si cu alti ieromonahi foarte batrani.
Din el aflam: ,,Din inscriptiile gasite in cea mai veche Evanghelie aflatoare la schitul Cozancea, (…) cumparata pentru acest schit la 1784, Fevreier 20, unde se vede semnat cu propria sa mana Constantin Balsu, marele paharnic din neamul catarginestilor; dintr-un pomelnic foarte vechiu, aflatoriu la acest schit, precum si din aratarile Superiorului cu monahii aflatori acolo, si mai cu seama aratarea ieromonahului Lavrentie, un batranu forte inaintat in etate se constata <<acest schit este fondat de catre susnimitul cel intaiul ctitore, Constantin Balshu, marele paharnic, la anul 1756; precum aceste relatiuni au fost data verbal si reposatului Mitropolit Sofronie, chiar de catra susnumitul batranul ieromonah Lavrentie, dupa insarcinarea ce au avut pe cnd acesta funcciona in acest schit ca Nacealnic, si aceasta cu vr’o 20 ani in urma>>;
,,Inainte de fondatiunea acestuia, pe locul de proprietate a sa si in apropiere de elu au fost un schit de lemn, la care servea niste monahi; asemenea au fost o sihastrie vechia, nu tocmai departe de zisu schit, dupa care acesta, susnumitul Constantin Balshu, mare paharnic, au fondat schitul aflator pana in ziua de astazi impatronat Adormirea Maicii Domnului, zidindul in totul  de piatra si in care se liturghiseste de obste pana in present.”
     Un alt document de la 1881 il completeaza pe primul si anume: ,,Acest schit, Cozancea este fondat de un secol mai bine, de catre fostii proprietary ai mosiei Ionasenii, boierii familiei Bals, numai putin de catre proprietarii vecini, Donicestii, Catarginestii si Balasestii din Dracsani, toti vecinii schitului, se pastreaza in sfanta biserica, zidita de piatra, evanghelii si carti precum si pomelnice in care ne vad scrise numele fondatorilor.”
Arhiva MMB, fondul Manastirea Cozance, dosarul 5/1880 -1909, fila 263.
Arhiereul Narcis Cretulescu ne marturiseste la 1906: ,,Se pare ca calugarii acelui scht sa fi fost calugari de adunatura fugiti de printer rascolnicii rusesti, ca si cei de la Vorona, de la Joravlea (com. Copalau), de la Maxut, de la Zlatunoaia, de la Rapusna, de pe aiurea. Cartile lor, in biserica lor au fost rusesti. Metaniile lor au fost o ata de pele (cura) inodata cu multe noduri dese, icoanele au fost rusesti de forma cea veche.” Tot de la el ne-a ramas o informatie eronata in ceea ce priveste anul fondarii si chiar ctitorii (fondarea la 1684, construire bisericii de piatra la 1734 de Vasile Bals).
Un alt ctitor important este Dumitru Gavrilas, inmormantat in pridvorul bisericii, al carui fiu Costache Gavrilas da un act in scris la 1863, recunoscand schitului proprietatea de 30 falci (45 ha) si ca el nu-si rezerva nici un drept de pretentie contra proprietatii si posesiunii schitului.
Biserica mănăstirii Cozancea, la care construcţie s-a lucrat ceva timp, fost terminată la anul 1744 sau 1756, în orice caz înainte de 1784 cand ctitorul Constantin Balş dăruia bisericii o Evanghelie semnată cu ropria sa mână.
Biserica acestei mănăstiri, deşi puţin cunoscută, este unul din cele mai importante edificii din această zonă. Originalitatea constă în zidul foarte gros, aproximativ 2 metri. Ea are o lungime de 15 m cu tot cu clopotniţă, inalţimea de 7 m. Planul general al bisericii este în formă de navă, fără ornamente decorative. Pereţii sunt construiţi din piatră amestecată cu carămidă. Incăperile bisericii sunt următoarele: altar, naos, pronaos, pridvor si  veşmântarul. Clopotniţa este lipită de pridvor. Acoperişul este din tablă. Ca stil, biserica face parte din tipul bisericilor moldoveneşti construite în scolele XVIII-XIX. Acelaşi stil îl au şi bisericile din satele Dracşani, Suliţa cea din centru şi cealaltă din cimitir).
Pictura actuală este lucrată într-un stil mediocru, în anii 1994, când vechea pictură a fost înlăturată, în loc să fie spălată. Catapeteasma, confecţionată din lemn de esenţă tare, prezintă o mare valoare artistică, cadrul se sprijină pe 8 coloane lucrate artistic cu stilizare de flori şi struguri.
Nu avem informaţii despre cei ce au pictat catapeteasma. Icoanele sunt pictate în stil bizantin.
Despre reparaţiile şi adăugirile care s-au făcut Bisericii, le menţionăm în ordine cronologică. Astfel, la 1855 „cu 400 lei vechi a zugrăvit biserica", egumenul Veniamin Hurghiş, iar la 1858 „a zugrăvit biserica pe din afară cu patimile lui Hristos şi vămile văzduhului." In ceea ce priveşte clopotniţa, care se află lângă pridvor, se crede că ar fi fost zidită în timpul stăreţiei ieromonahului losaf Baban pe la 1847. Tot în acel an s-a pus pe jos podea de brad, s-a acoperit biserica cu şindrilă şi clopotniţa cu tablă. Clopotniţa s-a făcut de către doi ciobani bătrâni din satul „Onţeni, care s-au călugăritaice cu numele de Grigorie şi Aftanasie" .
In vara anului 1899 tot acest egumen a zidit o veşmântărie alipită de Sfântul altar, cu banii rămaşi de la răposatul ieromonah Vitalie Banu, iar spre sfârşitul anului s-a reparat sfânta masă, s-au scos doi stâlpi de piatră din naos care sprijineaubolta şi s-a sfinţit biserica.
La o distanţă de aproximativ 400 m N-V de mănăstire se află situat într-o poieniţă, Paraclisul Sfântul Mucenic Mina, făcut de Părintele Paisie Olaru. Paraclisul a fost făcut pe locul unde cândva s-a găsit o cruce de lemn.
Părintele Paisie a făcut lângă paraclis şi o casă în care locuia cu un ucenic. In 1937 sau 1938 simtindu-se foarte slăbit a făcut următoarea petiţiune către stareţul Vasian Cuvuliuc: „Eu subsemnatul schimonah, care din anul 1921 cu metanie din acest schit şi vieţuiesc până în prezent.
După ispitirile canonice am fost supus ascultătorilor şi rânduit ca îngrijitor la via schitului până în anul 1934, când simţindu-mă suferind din cauza unei răceli, am cerut să fiu înlocuit printr-o petiţiune adresată Prea Cuvioşiei voastre în faţa soborului, am cerut blagoslovenie pentru a-mi face o casă având nevoie de linişte. Primind blagoslovenia Prea Cuvioşiei voastre şi a soborului mi-am făcut propria cheltuială aflătoarea casă, în poeniţa în care plantasem câţiva zeci de pomi roditori şi făcusem în anul 1931 un mic chioşc in formă de paraclis, împodobit cu icoane care se află şi astăzi. După terminarea casei am cerut ajutor şi mi-aţi rânduit pe fratele Vasile Puşnei, viitorul călugăr, care îngrijeşte de vie şi locuieşte cu mine. Astăzi, văzându-mă slăbit şi temându-mă de neştiutul ceas al morţii şi pentru ea nu cumva să se întâmple după nefericitul exemplu al familiei ieromonah V. Baciu, vin cu prezenta petiţiune, prin care cu smerenie rog a ne aproba ca prin blagoslovenie să dau cu Testament casa cu tot mobilul şi imobilul alterat de ea, precum şi paraclisul cu livada le va îngriji şi se va folosi numitul fără nici o pretenţie din partea familiei şi a altor persoane. îndatorez, pe fratele V. Puşnei, căruia voiesc a-i da testamentul, să îngrijească de mine până la
ultima suflare. Lângă această petiţiune alăturez şi testamentul pe care vă rog
a mi le lua drept în consideraţiune." (semnat Paisie Olaru Schimonah)
In forma sa iniţială, paraclisul era construit cu o singură încăpere, cu lăţimea de 2 m şi lungimea de 3 m, făcut din scânduri şi acoperit cu tablă. După anul 1990, stareţul Iosif Grigore a mai adăugat o încăpere din scândură, acoperişul schimbându-1 cu ţiglă şi turnând în jur o placă din beton.
La început era folosit ca încăpere unde Părintele Paisie îşi făcea rugăciunile de noapte (nu se săvârşea Sfânta Liturghie). Abia în timpul Protosinghelului Iosif Grigore, se săvârşea în fiecare an Sfânta Liturghie, mai ales în ziua pomenirii Sfântului Mare Mucenic Pantelimon (după cum ne mărturiseşte Ierodiaconul Nicodim Isac).
Actualmente nu se mai săvârşeşte Sfânta Liturghie în acest paraclis. Astăzi se află într-o accentuată stare de deteriorare şi necesită urgente reparaţii. De fapt, Părintele stareţ Vasian Milencu a mărturisit că voieşte să-1 construiască aşa cum a fost el în forma iniţială.
In ceea ce priveşte crucea de lemn, care a fost găsită în această poeniţă, înainte de a se construi paraclisul de către Părintele Paisie, ea se află şi astăzi în paraclis.
In ceea ce priveste staretii ce au indrumat spre mantuire parintii si fratii manastirii pana la anul 1873 este greu sa fixam o list acronologica cu dansii. Pe la 1833 era staret Ioasaf Baban, dupa el a urmat Neonil, Domitian si Veniamin Horghis care la 1855 a zugravit biserica. La 1851 este mentionat ca egumen ieromonahul Mardare. Dupa 1855 era egumen Lavrentie Popovici care a ramas pana la 1873.
           De la 1873 mentionam: Veniamin Paslariul (1873- 1895), Arhimandritul Veniamin Peticariu(1895-1899), Ieroschimonahul Vaarlam Vantul -unchiul parintelui Cleopa Ilie (1899-1911), Protosingelul Vasian Bucovinenul (1911-1913), Ieromonahul Clement Buhaceanu (1913-1917), Protosingelul Glicherie Sterea (1917-1919), Ieromonahul Ghenadie Ailincai (1919-1920), Protosingelul Vladimir Bodescu (1920- 1926), Ieroschimonahul Vitalie Pauca (1926-1931), Ieromonahul Vasian Cuvuluic (1934-1947, 1957-1959), Ieroschimonahul Paisie Olarul (1947), Protosingelul Ioanichie Robu (1947- 1951), Protosinghelul Elisei Florea (1952, 1980- 1986). Intre anii 1953-1957 schitul cozancea afost transformat in manastire de maici, stareta fiind Monahia Tatiana Dumitras, iar in 1957 a redevenit scht de calugari.
          Intre anii 1960-1980 schitul  a fost inchis, iar din 1990 a fost ridicata la rangul de manastire. Din 1986 pana in 1999 a fost staret Protosinghelul Iosif Grigore, iar pana in 2009 a fost ieromonahul Vasian Melencu. In prezent staretul manastirii este Ieromonahul Cleopa Strachinaru.
             Parintii care au ramas in memeoria locului ca fiind modele de viata duhovniceasca si indrumatori spirituali au fost foarte multi. Dintre ei amintim pe: Parintele Paisie Olaru, Ieromonahul Lavrentie, Ieromanahul Calinic Susu, Ierodiacon Nicon Draguleanu, Ieromonahul Conon Gavrilescu, Ierodiacon Gherasim Vierul, Monahul Ghervasie, Monahul Ghenadie Avatamanitei, acestia si multi altii sunt adevarata bogatie a manastirii. Acesti parinti au fost impodobiti cu mari daruri de Dumnezeu, pe care L-au slujit si iubit. Unii si-au simtit sfarsitul dinainte, altii au alugat demoni, au slujit pe aproapele, dar toti au fost mari rugatori.
           Despre importanta acestei manastiri, parintele Cleopa Ilie ne spune: ,,Parintele Paisie ne-a crescut si ne-a fost sfetnic si parinte duhovnicesc in Cozancea la cei 5 frati care am plect in manastire. Fara sfintia sa noi poate nu mergeam niciunul la calugarie”.
           In 2010 manastirea numara 6 vetuitori. Cele 7 Laude, si  Sf. Liturghie se savarsesc zilnic la timpul randuit.


» Mănăstirea "Adormirea Maicii Domnului" - Cozancea - 546, sat SULIŢA; comuna SULIŢA, Botosani
NewIcon / 14-Jul-2010

  Palatul se deosebeşte în toate privinţele de clădirile bucureştene din prima jumătate a secolului al XX-lea. Arhitectura are un caracter pronunţat apusean. Intrarea majestuoasă, largă, înaltă; inversul intrărilor caselor vechi, româneşti, cu intrare ingustă. Ferestrele largi cu oberlichturi ogivale, inversul ferestrelor obişnuite la noi, pătrate sau dreptunghiulare. Clădirea este flancată de cele patru colţuri ale ei de câte un turn cu pretenţii de castel. Pe ambele faţade, câte un balcon de lungimea încăperii. Spatele clădirii care, pe vremuri, dădea în grădină, identic cu faţada pricipală, inversul caselor noastre al căror spate nu corespundea întru nimic cu faţada. Până şi luminatorul, de proporţii neobişnuite la noi – mai mult o cupolă teşită – construit în aşa fel ca să nu strice aspectul decorativ al acoperişului, îi dă un act de naştere străin şi în acelaşi timp de vârstă, adică din prima jumătate a secolului al XX-lea. Grădina proprietăţii era vastă, de jur-împrejurul palatului. În grădina din spate se afla (ca la Mitropolie), pe o consolă de marmură, un ceasornic solar, cu un tun în care se punea praf de puşcă şi care la miezul zilei, sub acţiunea razelor soarelui, lua foc vestind ora 12.

 În calitate de uzufructuar al clădirii, Grigore Şuţu încheie în 1863 cu sculptorul Karl Storck un contract pentru „ornamentarea cu desenuri” a zidurilor interioare (în prezent refăcute, în holul de jos, potrivit originalului); el a deschis cele trei arcade, existente şi astăzi, în holul mare şi a creat scara monumentală ce se desparte în două braţe la mijlocul etajului, înzestrând totodată peretele din faţă cu o oglindă adusă de la Murano (surmontată de portretul în medalion al Irinei Şuţu), în stilul epocii.

În toamna anului 1836, 21 octombrie, Costache Şuţu comandase unui meşter austriac Eser executarea unui „policandel” cu 24 de sfeşnice, din 100 ocale de aramă şi 25 ocale de tutea, la cel cu cel făurit unui paharnic Ienache pentru biserica Sf. Ioan Nou.

 



» Palatul Suţu - Bd. Brătianu I. C. 2 sector 3, municipiul BUCUREŞTI, Bucuresti
dede89 / 10-Jul-2010

imi poate da si mie un nr de contact? trebuie sa fac un film documentar despre satul Boz.



» Biserica evanghelică fortificată - Str. Principală nr. topo 312-315, sat BOZ; comuna DOŞTAT, Alba
tmoniqa / 07-Jul-2010

Singura cladire a Manastirii Galata care se pastreaza in forma originala, cu exceptia picturii care a fost distrusa de incendiul din 1762. 



» Biserica "Înălţarea Domnului" - Str. Mănăstirii 4, municipiul IAŞI, Iasi
amaranth / 07-Jul-2010

Schitul Colnic, situat pe Dealul Colnic, în satul Moşteni, construit în 1752, este zidit din piatră şi cărămidă sub formă de navă, are pridvor închis susţinut de opt coloane din cărămidă şi este lipsit de turlă.



» Biserica "Naşterea Maicii Domnului" a fostului schit Colnic - "Colnic", sat MOŞTENI; comuna FRÂNCEŞTI, Valcea
peterthefatman / 28-Jun-2010

Vila construita in 1935, fosta proprietate a familiei Nadler (fosti industriasi evrei in perioada interbelica), garaj subteran, 2 balcoane, 1 terasa , anexa 3 camere pt. oaspeti, camere pentru personal la subsol. In anii '80 au locuit aici pana la 7 familii, intre care pictorul Bascu, familia actritei Ioana Pavelescu. Pacat de pomii din fata casei si de faptul ca a ajuns restaurant.



» Vilă - Str. Sofia 1 sector 1, municipiul BUCUREŞTI, Bucuresti
Frunza Bogdan / 28-Apr-2010

Mandria orasului Galati.



» Catedrala ortodoxă "Sf. Ierarh Nicolae" - Str. Domnească 104, municipiul GALAŢI, Galati
ellit / 12-Apr-2010

                              Biserica de lemn Adormirea Maicii Domnului

            Biserica de lemn Adormirea Maicii Domnului se află în localitatea componentă Valea Seman. Monument de arhitectură (inventariat sub nr. 2411, în Lista... din 1956) de plan dreptunghiular simplu cu absidă decroşată de cor-pul principal al lăcaşului şi încheiere poligonală – cu trei laturi – dată extremităţii vestice a bisericii, pronaosului. A fost durată prin 1753. Găsim, în naosul şi altarul lăcaşului de rugă şi închinăciune, cupole octogonale realizate din panouri curbe, împreună cu o turlă hexagonală peste pronaos. Observăm, de asemenea, agreabile cioplituri ale arcadelor ce despart naosul de pronaos, precum şi console în cap de cal, din lemn de stejar, nemaiîntâlnite în partea estică a Munteniei. În 1938 i s-a adăugat un pridvor închis ([5].

           În patrimoniul bisericii se păstrează tâmpla cu şase icoane mari, trei uşi împărăteşti, 12 icoane mici, plus un crucifix, sculptate în lemn şi pictate în tempera de meşterii Mihail şi Stancu Zugravu, pe la 1791, din vechea şcoală populară a secolului al XVIII-lea.

          Cu părere de rău trebuie să vă spun că acest locaş de cult de o inestimabilă valoare se află intr-o stare avansată de degradare ,fiind in pericol de a se dărâma. Enoriaşii acestei biserici , putini la număr şi cu posibilitati materiale foarte mici , asistă cu neputinţă la deteriorarea zilnică a Bisericuţei care le-a fost loc de rugăciune şi pocăinţă lor şi strămoşilor lor aproape 250 de ani  . Gândindu-se cu disperare ce vor lăsa la rândul lor copiilor ,nepoţeilor ,stranepoţilor , urmaşilor , privesc cum părinţii ,bunicii si cei ce părăsesc lumea aceasta sunt ţinuţi afară sau in micuţa bisericuţă goală si nepregătită pentru slujbele religioase .

           Primarul oraţului Urlaţi spune că responsabilitatea este a celor de la monumentele istorice , care la rândul lor spun că nu au fonduri pentru repararea Bisericuţei .

           Fiind unul din enoriaşii acestei biserici vă rog din suflet pe cei care citiţi acest articol şi puteţi in orice mod a ajuta la renovarea acestei bisericuţe să o faceţi conştienţi fiind că faceţi cu adevărat o faptă bună şi plăcută lui Dumnezeu .

         Vă mulţumesc pentru atenţia acordată şi sper că într-o bună zi să putem participa la slujbele religioase ortodoxe împreună .

                              DUMNEZEU  SĂ NE  AJUTE  PE TOŢI  !

                                                                                                                                                                Crăcea Liviu



» Biserica de lemn "Naşterea Maicii Domnului" - 58, localitatea VALEA SEMAN; oraş URLAŢI, Prahova
L.S. / 07-Apr-2010

Despre începuturile Spitalului „Colţea”

Complexul arhitectonic Colţea este un reper al Bucureştilor, situat pe principalul bulevard - axa Nord-Sud a Capitalei, lângă Piaţa Universităţii.

Alături de locul unde este ridicată biserica Colţii de astăzi, a existat o biserică din lemn cu câteva chilii construită de Udrea slugerul pe la 1641. Biserica a rămas fratelui ctitorului – Colţea Doicescu - mare clucer (de la care provine şi denumirea mahalalei „a bisericii lui Colţea clucer”).

Ulterior, spătarul Mihai Cantacuzino cumpără terenul şi ridică în anii 1695-1698, mai întâi biserica de piatră cu hramul Sfinţii Trei Ierarhi, denumită iniţial Mânăstirea Trisfetitele.  La 1696 sunt construite casele din jur, în care a funcţionat o şcoală, iar între 1704-1707, a fost  construit spitalul  cu 24 de paturi „pentru odihna celor neputincioşi”, având spiţerie, case pentru chirurgi şi „o şcoală de ştiinţe” cu odăi pentru dascăli şi alte acareturi.

Ansamblul a fost înconjurat de ziduri, la 1715, în timpul domniei lui Ştefan Cantacuzino, atunci când s-a ridicat şi Turnul Colţei cu intrarea în incintă - fiind cel mai înalt edificiu al vremii,  slujind drept clopotniţă şi foişor de foc. Turnul a fost demolat în 1888.

Spitalul actual a fost construit între 1867-1888 de arhitectul Joseph Schiffler, de origine olandeză.

Acesta a fost ridicat pe locul altuia - reclădit între 1836-1842 după planurile arh. Heinrich van Fausser, antreoprenor fiind arh. Conrad Schwink (cf. Ioana Cristache-Panait: Spitale bucureştene până în pragul sec. al.XX-lea, articol în revista Arhitectura).

În anii 2008-2010, Spitalul este în curs de amplă renovare şi completare cu noi pavilioane.

Spitalul Colţea şi biserica sunt străjuite de statuia marelui lor ctitor, spătarul Mihai Cantacuzino (1640-1716). Acesta era fratele domnului Ţării Româneşti - Şerban Cantacuzino (1634-1688).

Statuia în marmură de Carrara este opera sculptorului Karl Storck şi a fost realizată la 1869.

Arh. L.S.

Extras din:  Lucia Stoica şi Neculai Ionescu-Ghinea: “Enciclopedia Lăcaşurilor de cult din Bucureşti”, vol. 1, 2005, Ed. Universalia



» Spitalul Colţea - Bd. Brătianu I. C. 1 sector 3, municipiul BUCUREŞTI, Bucuresti
ANDREI CRISTIAN TRAIAN / 06-Apr-2010

Dominand imprejurimile de pe culmea unui deal din imediata apropiere a localitatii Almasu, cetatea cu acelasi nume se confunda cu istoria locurilor. Chiar daca din vechea constructie, ridicata cel mai probabil in secolul XIII, mai sunt in picioare astazi doar cateva ruine, cadrul natural in care se afla face din locul respectiv o zona cu potential turistic deosebit, nevalorificat inca.

La inceputul secolului XIII, proprietar al domeniilor din zona Almasu era apartinatorul unei ramuri a familiei Borsa, Dezso (Dezideriu), fiul voievodului Transilvaniei Gyork. Se presupune ca acestia au construit cetatea de la Almas, de aici si denumirea de cetatea lui Dezső si satul lui Dezso.

De la inceputul secolului al XIII-lea, cu ocazia intronarii regelui Carol Robert de Anjou, a inceput si politica de diminuare a influentelor nobiliare din teritoriu, astfel ca cetatea a fost scoasa din posesiunea familiei Borsa si a fost numita cetate regala, dar in jurisdictia voievodului Transilvaniei. Cetatea este amintita prima data in anul 1370, cand regele Ludovic cel Mare o doneaza magistrului Bebek Gyorgy si fiilor acestuia Imre si Detre, respectiv nepotilor Gyorgy, Laszlo si Ferenc.

De-a lungul secolelor XV si XVI, cetatea a fost supusa unor asedii rezultate din conflictele intre nobilimea din Transilvania si regele Ungariei. In timpul Razboiului de 15 ani, generalul Basta a asediat cetatea si a oferit aparatorilor ei libertatea in schimbul predarii cetatii, dar soldatii lui Basta au macelarit in cele din urma locuitorii cetatii. In 1658, cetatea a suferit ultimul mare asediu: a fost ocupata de tatarii care veneau din directia Clujului si mergeau spre Poarta Mesesana. Asediatorii au inrobit localnicii si au incendiat cetatea.

Desi in ruina astazi, turnul donjon (turnul principal, cel mai bine fortificat al unui castel medieval) al cetatii, singura constructie supraterana, domina imprejurimile. Vizibile de la mare distanta, ruinele cetatii nu beneficiaza, din pacate, de nici o semnalizare prin panouri sau indicatoare ce te-ar putea atrage catre locul respectiv. Cu toate acestea, cetatea e vizitata sporadic de pasionatii de istorie si amatorii de drumetii. De altfel, cu minime indicatii de la localnici, poti ajunge usor, chiar si cu masina, pe un drum de pamant ce traverseaza o pasune, pana la poalele Dealului Cetatii, la scurta distanta de monumentul istoric. De la locul din care drumul devine inaccesibil masinilor, dupa doar cate minute de urcus (cam abrupt, ce-i drept), cei aproape 10 metri ai turnului donjon al castelului apar brusc in fata ochilor, dintr-un noian de vegetatie luxurianta, pe care nimeni nu s-a obosit sa o indeparteze. La cetate nu exista nimeni si nimic care sa iti spuna istoria locurilor.

Se pare ca fortificatia avea doua sectoare distincte: cetatea de sus, care a constituit probabil nucleul initial, si o fortificatie exterioara, spre nord.

"Cetatea inferioara ingloba un palat, casa doamnelor, casa pentru oaspeti, casa dorobantilor si o bucatarie. Din cetatea inferioara in cea superioara se putea ajunge printr-o poarta. Partea superioara proteja palatul, casa domnului si a doamnei, parohia, capela, inchisoarea, camera de spalat, camera oaspetilor si bucataria. Sub cetate aveam de-a face cu gradina de zarzavaturi, vie, stupuri de albine, livada. Cetatea era si proprietara unei berarii, si a unei mori. Azi se pot vedea zidul de sud - vest al donjonului si fundatiile anexelor de incinta. Donjonul a fost construit din piatra locala si avea o inaltime de circa 20 metri. Paramentele zidurilor inca in picioare pastreaza urmele grinzilor care sustineau etajele si urma hornului unei sobe de cahle, de colt".



» Castelul Csaky - 316, sat ALMAŞU; comuna ALMAŞU, Salaj
   12 13 14 15 1617 18 19 20 21 22